noor design logo
مشـــاوره - طــــراحی داخــــلی
X

ترفند های تمیز کردن مبل

چهارشنبه 22 آذر 1402
تمیز کردن مبل

ترفند های تمیز کردن مبل

backdrop image

تمیز کردن مبل پارچه اي، یکی از بزرگترین دغدغه‌های هر خانم خانه داری است؛ برای کاهش هزینه‌ها می‌توان بجای سپردن مبلمان به کارخانه‌ها و  خشکشویی‌ها، تمیز کردن مبل را در منزل با یک شوینده و تمیز کننده مناسب انجام داد.

در ابتدا علائم مهم در تمیز کردن مبل را بشناسیم :


O: این علامت به معنی این است که در تولید این مبل از مواد ارگانیک استفاده شده است و برای شستشوی آن فقط باید از آب سرد استفاده شود.

S: این علامت گویای این است که مبل باید به صورت خشک تمیز شود.

WS: با دیدن این علامت بر روی برچسب مبل باید به فکر تمیز کردن مبل با مواد شیمیایی و محلول های بر پایه آب باشید.

W: مبلی که در برچسب خود این علامت را دارد باید با آب خالی یا بخار آب تمیز شود.

X: وجود این علامت بر روی مبل علامت این است که باید ابتدا توسط برس و جارو آن را تمیز کرده و سپس با شامپوی مخصوص به تمیز کردن آن بپردازید.


کار های لازم قبل از شروع تمیز کردن مبل:

  • ابتدا توسط جارو برقی، غلطک پرزگیر و برس سطح مبل را کاملا تمیز می کنیم و گرد و غبار و پرزها را از روی کوسن ها و مبل بر می داریم. دقت کنید که برخی از پرزها و یا موی حیوان خانگی توسط جاروبرقی برداشته نمی شود و استفاده از برس و غلطک پرزگیر کاملا الزامی است.
  • یک پارچه نرم انتخاب کرده و به مواد شوینده ملایم و خانگی مانند مایع ظرفشویی آغشته کنید. سپس توسط آن قسمت های غیرپارچه ای مبل را تمیز کنید. دقت کنید که ماده ی مورد استفاده تان با جنس چوب یا فلز مبل سازگاری داشته باشد و آسیبی به آن وارد نکند.
  • بعد از تمیز کردن قسمت غیر پارچه ای مبل، از براق کننده و یا واکس های مخصوص با جنس آن استفاده کنید. واکس و براق کننده ها زیبایی بیشتری به چوب داده و روی جلوه ی ظاهری مبل تاثیر به سزایی دارند.
  • ماده ای را نباید مستقیما بر روی مبل بریزید زیرا به رنگ و بافت آسیب می رساند. روش صحیح این می باشد که باید از دستمالی استفاده کرده و آن را به شوینده آغشته کنید. در مرحله ی بعد دستمال آغشته به شوینده را روی قسمتی از مبل که دیده نمی شود بکشید. سپس بلافاصله با پارچه ای تمیز روی آن قسمت را بکشید؛ اگر پارچه دوم رنگ مبل را گرفت یعنی شوینده ی منتخب شما متناسب با پارچه مبل نمی باشد. برای تشخیص مناسب بودن شوینده همچنین می توانید بعد از اینکه در قسمتی غیرقابل دید آن را تست کردید، چند دقیقه صبر کنید تا ببینید رنگ پارچه تغییری می کند یا خیر. در صورت تغییر باید به دنبال شوینده ی نرم تر باشید.
  • زمان استفاده از مواد شوینده، ابتدا طبق دستورالعملشان آنها را رقیق کنید. استفاده از مواد شوینده با غلظت بالا گاهی باعث تثبیت لکه ها می شود.
  • برای استفاده از مواد شوینده خشک دستور استفاده آنها را کامل و دقیق مطالعه کنید و طبق آن عمل کنید. این مواد مانند یک آهن ربا آلودگی ها را به خود جذب کرده و سپس با مکنده و یا جاروبرقی پودر را از روی آن تمیز کنید.


شستشوی مبل با بخار شور
ابتدا مخزن بخار شور طبق دستورات دفترچه و در حد استاندارد توسط ماده شوینده و آب پر کرده، سپس سری مناسب آن را متصل کنید. ابتدا کوسن و بالشتک ها رو توسط بخارشور تمیز کنید. سپس سعی کنید تنها قسمت هایی را که لازم است و جای لک و کثیفی روی آن مشهود می باشد تمیز کنید. اگر قسمتی تمیز بود، نیاز به شستشو ندارد، زیرا فوم دیر خشک شده و سبب فرسودگی مبل ها می شود. بعد از اینکه شستشو انجام شد آب اضافه روی مبل را بگیرید و به سرعت اقدام به خشک کردن آن نمایید. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن مبل می توانید پنجره ها را باز بگذارید یا از پنکه استفاده کنید.

روش تمیز کردن مبل مخملی
در ابتدای باید بگوییم برای شستن مبل مخمل با هر ماده شوینده یا استفاده از بخار شور ابتدا در قسمتی که قابل رویت نیست روش شستشویتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید مبل رنگ نمی دهد. سپس به بخارشویی و تمیز کردن آلودگی ها با دستمال آغشته به مواد شوینده بپردازید. مواد شوینده نامناسب علاوه بر از بین بردن رنگ مبل های مخمل، سبب آسیب رساندن به پارچه و بافت آن می شوند.

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیمو
نصف لیوان آبلیمو را با نصف لیوان آب داخل یک ظرف بزرگ تر بریزید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به این مخلوط بیفزایید. بعد دستمالی برداشته و به این محلول آغشته کنید و به صورت دورانی و بدون فشار زیاد روی لکه ها بکشد. سپس با پارچه ای تمیز این قسمت ها را از آب و کف اضافی پاک کنید و خشک کنید. این روش اگر چنانچه بعد از خشک شدن متوجه اثر لکه ها شدید، این عمل را دوباره تکرار کنید.

تمیز کردن مبل مخمل بل آب و صابون
بعد از درست کردن محلول آب و صابون پارچه را به آن آغشته کرده و روی لکه ها به صورت آرام، نرم و دورانی بکشید سپس خواب پرزها را درست کرده و منتظر بمانید خشک شود.

تمیز کردن مبل چرم
ابتدا مراحل گردگیری و برداشتن پرزها را انجام داده سپس پارچه ای تمیز را با مخلوط آب و مواد شوینده خیس کرده وآب اضافه آن را به خوبی بفشارید. بعد دستمال را به آرامی روی سطح مبل کشیده و آلودگی ها را تمیز کنید. بعد از تمیز شدن جای لک و کثیفی ها با پارچه ای دیگر مبل را خشک کرده و سپس روی یک پارچه مواد محافظتی و نگهدارنده چرم را اسپری کرده و به صورت دورانی روی مبل بکشید.

تمیز کردن مبل رنگ کرم
اگر لکه مربوط به چای یا قهوه بود ابتدا توسط جوش شیرین و آب خمیر درست کرده و آن را بر روی لکه قرار دهید. بعد از ده دقیقه با پارچه ای تمیز آن را تمیز کنید. برای لکه های روغن نشاسته ی ذرت یکی از موادی است که در مقابل روغن به صورت جاذب عمل کرده و آن را جذب می کند. برای این کار کافیست کمی نشاسته ذرت را روی لکه چربی ریخته و بعد از 15 دقیقه با جارو نشاسته ها را بردارید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش
شامپو فرش را طبق دستورالعمل آماده کرده و هم بزنید تا کف کند، سپس پارچه ای نرم که از خود پرز به جای نمی گذارد را به شامپو آغشته و کثیفی های مبل را تمیز کنید. بعد از پاک کردن لکه های روی مبل، با پارچه ای تمیز و مرطوب مواد شوینده را از روی مبل تمیز کنید، سپس مبل را در جایی قرار دهید تا خشک شود. نور خورشید، قرار دادن در معرض هوای آزاد و استفاده از پنکه از راههای سرعت بخشیدن به خشک کردن مبل می باشد.


تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین و سرکه
سرکه از موادی است که به علت اسیدی بودن قبل از استفاده حتما باید در گوشه ای از مبل که قابل مشاهده نیست امتحان شود. بعد از اطمینان مقداری جوش شیرین روی لکه ریخته و سرکه را روی آن اسپری کنید، سپس با فرچه کوچک یا مسواک و اسفنج روی لکه را تمیز کنید. بعد با پارچه خیس جای سرکه و جوش شیرین را تمیز کنید تا مواد روی پارچه باقی نمانده و سبب آسیب نشوند.​


ممنون از اینکه در این مقاله  همراه ما بودین!

مقالات مشابه

چگونه خانه کوچک را زیباتر دیزاین کنیم؟

با رشد جمعیت و افزایش قیمت مسکن ، ساخت خانه با متراژ پایین در سر تاسر جهان افزایش یافته است و همیشه دیزاین خانه های متراژ پایین مسئله ای سخت برای کارفرمایان و طراحان است . اما با رعایت برخی اصول ها می توان خانه ای شیک داشت . این اصول ها و ترفند ها عبارتند از :1) خرید درست و هدفمند لوازمخرید لوازم مورد نیاز و کاربردی و پرهیز از لوازم حجیم و بدون کاربرد2) خرید حداقل اکسسوری ها3) استفاده از کابینت های سقف تا کف4) استفاده از پالت رنگی روشن5)استفاده از پرده های سقف تا کف و عریض تر از پنجره6) استفاده از رنگ های سفید ، شیری ، استخونی و ... برای دیوارهاتا حدممکن سعی کنید دیوار ها را ساده نگهدارید و از رنگ های روشن استفاده کنید7) انتخاب سبک مناسب با توجه به متراژنکات گفته شده تا حد زیادی می تواند خانه شما را بزرگتر و زیباتر نشان دهد.

شنبه 29 اردیبهشت 1403

خانه کوچک

ستون مزاحم سالن را چگونه بپوشونیم ؟

قرارگیری ستون در وسط هر فضا مشکلی بزرگ برای هر فرد هست همچنین که ستون در وسط سالن پذیرایی قرار گیرد. برای پوشاندن این ستون ها نباید از متریال پر زرق و برق استفاده کرد یا به عبارتی این نقص را بیشتر در مرکز توجه قرار داد و باید سعی کرد که از این ستون در فضا استفاده کنیم.چند روش عالی استفاده از ستون عبارتند از :1) تبدیل به جزیره آشپرخانه2) تبدیل به قفسه 3) تبدیل به شلف4) تبدیل به کتابخانه5) تبدیل به تیوی وال6) تبدیل به میزکار7) تبدیل به پارتیشن تمام این ترفندهای شیک بستگی به محل قرارگیری ستون در فضا دارد .

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

ستون مزاحم
سوالات متداولتماس بامافرم درخواست